mandag den 24. juni 2013

Hæklet gravhund - armbånd opskrift


Jeg har hæklet mig et nyt og fjollet armbånd - så nu kan jeg gå rundt med en gravhund rundt om mit håndled.
For et stykke tid siden faldt jeg over en russisk hjemmeside, hvor der var en opskrift på et armbånd lavet som en hund. Jeg har efterfølgende fundet denne opskrift på flere russiske sider, men jeg kan ikke helt gennemskue, hvem der fik den oprindelige ide. Jeg har været lidt i tvivl om, jeg skulle lægge opskriften ud på min blog, men nu er det hermed gjort. Jeg synes, det er en rigtig sjov ide og der er sikkert andre end mig, der kunne tænke sig et armbånd med en gravse :) Jeg har ikke kunne skrive til ophavskvinden af opskriften og håber det er ok, at jeg har lavet en "oversættelse" (så godt som nu jeg kan) Jeg kan ikke russisk og opskriften er ikke fulgt slavisk. Jeg har tilføjet mine egne ord og overvejelser. Men her er mit bud på:

Hæklet gravhund som armbånd

Materialer:
Hæklenål 1 - 1½ ( jeg har brugt en 1½)
Hæklegarn i to farver ( jeg har brugt en brun farve til kroppen, samt lidt sort til snuden og halsen)
Den brune er Dmc Petra nr.5 farve 5434 med en løbelængde på 400 meter/ 100 g og den sorte er Nr. 5 hæklegarn fra Hjertegarn med en løbelængde på 420 meter/ 100 g
Ståltråd til kroppen ( jeg har brugt noget sort plastikbelagt, jeg engang har købt i Bilka's haveafdeling - ca. 0,8 mm)
fyld
2 små perler til øjne
En lås til at lukke armbåndet med - der er foreslået en magnetlås, men jeg valgte at sætte en helt almindelig lås i, fordi jeg vil være sikker på, at armbåndet ikke springer op, når det er i brug.
Låsen jeg har brugt er købt i Panduro hobby
OBS. Når jeg hækler 2 masker sammen, stikker jeg kun nålen igennem de yderste maskeled - det giver en fin og næsten usynlig indtagning.

Krop:
1. omgang - Hækl 6 fm i en magisk ring
2. omgang - 2 fm i hver maske omgang rundt = 12 masker i alt
3. omgang - *1 fm, 2 i næste maske* x6 = 18 masker alt
Fortsæt med at hækle rundt indtil ønskede længde på kroppen.
Kroppen skal have samme længde, som målet rundt om håndledet - minus den længde som du ønsker halen skal have. Jeg hæklede indtil kroppen målte ca. 13 cm og begyndte derefter indtagningen til selve halen. Halen lavede jeg ca. 6 cm lang - det vil sige ca. 19 cm i alt.
Målene afhænger lidt af, om det er til et barn eller en voksen, men også hvor meget man vil have til henholdsvis kroppen og halen. Den lås, man vælger at lukke armbåndet med, kan også have forskellige længder - så man må prøve sig lidt frem.
Halen laves på følgende ved at, hækle en omgang sådan: *1 fm, 2 fm sammen* x6 = 12 masker i alt
På næste omgang hækles 2 fm sammen x6 = 6 masker i alt - herefter fortsættes der med de 6 masker rundt, indtil ønsket længde. De sidste 6 masker lukkes af 2 sm og hæftes.

HUSK - Når arbejdet måler omkring 2 cm, placeres ståltråden i kroppen (den må gerne være mindst 10 cm længere end færdigt mål) og arbejdet fyldes efterhånden som du hækler.
Jeg har valgt en lidt anden måde, at sætte ståltråden fast på  - jeg har stukket enden ind og ned gennem hullet i midten og bøjet ståltråden omkring 6 cm og stukket enden op igen i kroppen så tæt på hullet som muligt og snoet enden rundt.  Dette giver en lidt synlig ståltråd, men jeg synes, jeg havde mere kontrol over arbejdet på denne måde.
Klip ståltråden til i længde når der er hæklet lidt af halen. Men inden foldes ståltråden, så den får den længde som det færdige armbånd skal have - den stikkes forsigtigt ned igen. (se billeder)


Hoved:
1. - Hækl 6 fm i en magisk ring
2. omgang - 2 fm i hver maske omgang rundt = 12 masker i alt
3. omgang- *1 fm, 2 i næste maske* x6 = 18 masker i alt
4. omgang - *2 fm, 2 i næste maske*x6 = 24 masker i alt
5.og 6. omgang - 24 fm
7. omgang - *2 fm, 2 sm*x6 = 18 masker i alt
8. - 14. omgang - 18 fm
15. omgang - *1 fm, 2 sm*x6 = 12 masker i alt
16. - 19. omgang - 12 fm
Kom fyld i nu og fortsæt med det efterhånden
20. omgang - * 2 sm* x6 = 6 masker i alt
21. omgang - skift til snudefarven og hækl 6 fm
22. omgang - * 2 sm*x3 = 3 masker tilbage - luk de sidste masker og hæft tråden, så det ligner en snude og broder eventuelt en mund med den samme tråd

Ører (2 stk)
Hækles frem og tilbage i rækker. Start hver række i den anden maske fra nålen.
1. - Start med at hækle 5 luftmasker ( dette er det øverste af kant af øret og er den, der syes til hovedet)
2. - 4 fm, - slut med 1 lm (den bruges til at vende med)
3. - 4 fm - slut med 1 lm
4. - 2 fm i samme maske, 3 fm - slut med en lm
5. - 5 fm - slut med 1 lm
6. - 2 fm i den første maske, 4 fm - slut med 1 lm
7. - 6 fm - slut med 1 lm
8. - 2 fm i den første maske, 4 fm, 2 fm i den næstemaske (8 masker i alt) - slut med 1 lm
9. - 8 fm (der sluttes ikke med 1 lm)
10. - 1 fm i den anden maske fra nålen (selvom der ikke er lavet en luftmaske på forrige række - på den måde kommer der en maske mindre på rækken) fortsæt med 6 fm ( 7 masker i alt) - slut med 1 lm
11. - 7 fm (der sluttes ikke med 1 lm)
12. - 1 fm i den anden maske fra nålen, 5 fm (6 masker i alt) - slut med 1 lm
13. - 5 fm, 1 kædemaske
14. - 5 fm (der sluttes ikke med 1 lm)
15. - 1 fm i den anden maske fra nålen, 3 fm (4 masker i alt)
16. - 1 fm i den anden maske fra nålen, 2 fm (3 masker i alt)
17. - 1 fm i den anden maske fra nålen, 1 fm (2 masker i alt) 

Hals/halsbånd
1. - Hækl 6 fm i en magisk ring
2. omgang - 2 fm i hver maske omgang rundt = 12 masker i alt
3. omgang - Hækl en omgang, hvor der kun hækles gennem de bageste maskeled - 12 masker i alt
4. og 5. omgang - 12 fm igen gennem begge maskeled
Fyld halsen og sy den fast på kroppen

Ben (4 stk)
1. - Hækl 6 fm i en magisk ring
Fortsæt rundt med fastmasker i alt 36 masker = 6 omgang
Jeg har ikke fyldt benene ud med andet end den tråd -ende som jeg startede med. Den anden tråd har jeg brugt til at sy benene fast på kroppen med.


Sy hovedet på halsen og sy derefter ørene på. Sy perlerne på som øjne og sy også de fire ben fast under kroppen. Til slut monteres låsen i halsbåndet og i halespidsen. Nu er gravhunden  klar til brug. Jeg er sikker på, at mit armbånd nok skal få smilet frem på de fleste af dem, jeg møder på min vej.

Her til sidst kommer der lige lidt flere billeder. Jeg kunne jeg ikke helt lade være med, at tage nogle billeder af Chili sammen med armbåndet. Jeg tror Chili synes at den "lille gravhund" var en smule irriterende, for den var her og der og alle veje. Vores gravhund Chili er ikke så stor, for hun er en miniature gravhund. Jeg synes, det var lidt sjovt at lave nogle billeder, hvor begge gravhunde er på, så størrelsesforholdet kan ses.




32 kommentarer:

  1. Øj, hvor er den bare skrupnuser!

    SvarSlet
  2. Wauw Aslaug du har gjort det igen - lavet en fantastisk opskrift ... Og et nyt dyr :) ... Er i gang med en frk.frø ❤❤
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - glæder mig til at se resultatet af dine anstrengelser - håber opskriften på frøen er, som den skal være. Armbåndet er ikke min ide, men sød er den ;)

      Slet
  3. Wauw, hvor er den fantastisk:)
    En skam jeg ikke kan hækle... Hvid du kommer til at lave en for meget, køber jeg den gerne;)

    Mvh
    Maja-Louisr

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - du er ikke den første, der gerne vil have mig til at lave en :) jeg hækler ikke til videresalg, så du må på jagt efter en der vil ;)

      Slet
  4. Flot - Genial - super!!!!!!! Husk at tage hunden med i eftermiddag, der må vist godt komme den slags hunde med på biblioteket!!! På gensyn

    SvarSlet
    Svar
    1. Hunden har nu været på biblioteket og den fik som du ved mange fine roser med på vejen ;)

      Slet
  5. Det var da en utrolig sjov ide :o)
    og selv gravhunden lader til at synes om den :oDD

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja ikke ;) Chili synes vist bare den var lidt kedelig, men den skulle da lige snuse lidt til den lille ;)

      Slet
  6. Hvor er det blevet fint...vi to ville kunne genkende hinanden på gaden...ikke på grund af vores udseende, men på grund af vores armbånd..Mit vækker opsigt rundt omkring, det gør dit helt sikkert også :)

    SvarSlet
    Svar
    1. nb...jeg brugte fiskesnøre som wire...det fungerer også ok :) men som dig en rigtig lås.

      Slet
    2. Ja det kunne vi ;) Det er ret sjovt at have på, for der bliver lige kigget en ekstra gang og der kommer da også en kommentar eller to :)
      Jeg tænkte også på smykkewire og er jo næsten ligesom fiskesnøre og faktisk kunne man også godt undvære ståltråden, men den gør at armbåndet holder sin facon :)

      Slet
  7. Hvor er den sød - og en vanvittig god idé!!!! Gid jeg kunne hækle :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er en sjov ide - hækling er nu ikke så svært at lære ;)

      Slet
  8. Hvor er det bare sjovt, tusind tak for at dele, der skal bare være plads til sjove påfund, og det er dit ihvertfald

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja - jeg er vild med sjove og anderledes ting og det synes jeg da dette er :)

      Slet
  9. Hvor er den sjov og sød :) Og sikke en tålmodig levende hund du har. Min han ville aldrig sidde stille og få taget billeder, og slet ikke med en gravhund på ryggen ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Chili stod heller ikke stille hele tiden, der måtte flere forsøg til ;) men hun er nu meget stille og rolig og finder sig næsten i alt - tror nu hun blev lidt træt af mig og kameraet, for senere på dagen, da jeg skulle tage nogle andre billeder "flygtede" hun :)

      Slet
  10. sød ide elsker selv lidt anderledes og underlige ting... men får det desværre ikke altid lige hæklet hader at hækle dyr...

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er også selv ret glad for skøre og underlige ting ;) synes jeg har hørt det med dig og hækleriet før ;)ha ha, men så får du lavet så meget andet fint.

      Slet
  11. Smiler - hvor er den herlig <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er den ikke og så bringer den også smilet frem :):)

      Slet
  12. Hold da op - hvor originalt - det kunne jo næsten blive et lille koncept med forskellige hunde, katte osv.
    Synes nu alligevel også at den rigtige hund er den sødeste, men du skal nok få mange kommentarer på det armbånd.
    Tak for at du delte med os.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - jeg synes selvfølgelg også, at den rigtige er den sødeste :)

      Slet
  13. Dejligt at du fik den lavet - den er selvfølgelig på min blog, men det ved du jo allerede ;)

    SvarSlet
  14. Do you happen to have this pattern in English, or Dutch? Thx! Tak!

    SvarSlet
  15. Hold da op, hvor er det nuttet! Mange tak for at dele opskriften, det er jo lige til at nå inden jul - så har jeg den perfekte julegave der lige manglede :) Jeg ønsker dig en glædelig jul!

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak :) og god bag jul og nytår. Håber modtageren blev glad

      Slet

Læg meget gerne en kommentar - det gør mig så glad :)
Jeg svarer altid, hvis du har spørgsmål og som regel også på andre kommentarer - måske ikke lige med det samme, men ligeså snart jeg har tid

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.