lørdag den 24. november 2012

Strikket mini nissehue


Jeg fik lyst til, at min Kay Bojesen abe skulle pyntes lidt til jul. Derfor strikkede jeg denne lille nissehue og jeg synes, den er blevet rigtig fin og kær.
Hvis du også skulle få samme lyster som mig, kommer her min opskrift på nissehuen.

Nissehue 
Du skal bruge tyndt garn - det jeg har brugt er en gammel rest af noget garn fra Sandness, der hedder mam'sell, som har en strikkefasthed på 27 m på pind 2,5-3. Det er 100% akryl og er normalt ikke garn, jeg strikker i, men jeg har fået det forærende sammen med noget andet garn og farven er rigtig julerød.
Strømpegarn eller andet garn, der normalt strikkes på pind nr 3 kan bruges.

Slå 36 masker med hvidt garn på pind nr. 3 og strik 3 pinde i ret.
Fordel herefter maskerne på 3 strømpepinde ( 12 på hver) og fortsæt med at strikke glat (ret) rundt med rødt.
OBS. vend strikketøjet så du har to hvide riller ud mod dig selv.

  • 1. omgang - ret
  • 2. omgang - * 4 ret, 2 ret sammen * gentag ialt 6 gange, der er nu 30 masker tilbage
  • 3. omgang - ret
  • 4. omgang - *3 ret, 2 ret sammen * gentag ialt 6 gange, der er nu 24 masker tilbage
  • 5. omgang - ret
  • 6. 7. 8. 9. omgang - ret
  • 10. omgang - * 2 ret, 2 ret sammen * gentag ialt 6 gange, der er nu 18 masker tilbage
  • 11. 12. 13. 14. 15. omgang - ret
  • 16. omgang - * 1 ret, 2 ret sammen * gentag ialt 6 gange, der er nu 12 masker tilbage
  • 17. 18. 19. 20. 21. 22. omgang - ret
  • 18. omgang - 2 ret sammen, ialt 6 gange, der er nu kun 6 masker tilbage
Nu flyttes de 6 masker over på en pind og der strikkes stadig rundt.
Dette gøres ved, at man skubber alle masker hen i modsatte ende af pinden og samtidigt føres garnet stramt bag om maskerne - uden at vende strikketøjet.
Denne metode kaldes også I-cord på engelsk og så er der nok nogen, der ved, hvad jeg mener.
Der strikkes 6 omgange uden indtagning og på næste pind strikkes maskerne 2 ret sammen ialt 3 gange, så der nu er 3 masker tilbage. Strik med de sidste 3 masker 15 omgange eller indtil ønskede længde på huen.
Bryd garnet og træk igennem de resterende masker, træk til og hæft ( du kan også tage 1 ret løs af, strikke 2 ret sammen, træk den løse maske over) Sy den hvide kant sammen midt bag.
Jeg har lavet en lille hvid kvast og syet på, men man kan også vælge at slå en lille knude på huen.
Nu er der bare tilbage, at trække huen på aben og lidt julestemning indfinder sig.

Huen kunne også være sjov i mønstret strømpegarn, i striber eller din ynglings farve og kan så bruges på andre tider af året. Det er helt sikkert ikke den sidste hue jeg strikker til min Kay.

Håber i kan bruge mønsteret og der bliver strikket flere huer rundt omkring i stuerne.











24 kommentarer:

  1. Ham din ABE er bare "abeskøn" og i rigtigt julehuhør. På gensyn på tirsdag

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - jeg kommer også i julehumør ved at kigge på ham - vi ses

      Slet
  2. Godt endelig at se noget nyt julepynt

    SvarSlet
  3. Den er såå sød. Min datter har den samme abe. Jeg må straks igang med en nissehue til hendes abe (når jeg lige er færdig med 5 nissehuer til børnebørnene).

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - du har da nok at se til med alle de huer du skal strikke, godt at min hue er så lille og hurtig ;)

      Slet
  4. Sådan en skal min Kaj Bojesen abe også have - tak for opskriften :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er da dejligt, at nogen kan bruge opskriften :)

      Slet
  5. Aslaug - vil du ikke strikke en nissehue til mig som jeg kan købe?
    Vh
    Sune

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sune jeg må afslå din anmodning, jeg strikker for sjov ikke for, at sælge - håber du kan finde en der vil strikke en hue til dig :)

      Slet
  6. Tak for opskriften. Den skal laves ;o)

    SvarSlet
  7. Det var så lidt ;) - dejligt når nogen vil bruge opskriften

    SvarSlet
  8. Min gamle, gamle abe (40 år, tror jeg) glæder sig voldsomt til at få sin hue...

    SvarSlet
    Svar
    1. Så er jeg da glad for, at du kan strikke en hue til din gamle abe :)

      Slet
  9. Jeg strikkede jo flere end jeg kunne bruge - de 3 røg til min veninde på Sjælland, du kan se de 3 skønne! aber på min blog i dag! Godt nytår

    SvarSlet
  10. Jeg printede straks opskriften og gav den til min 82 årige mor. Nu glædes hun hver dag over at hendes lille abe er i julehumør ....TAK for en dejlig opskrift

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejlig historie :) og skønt når man kan glæde andre :)

      Slet
  11. Åh dejlig jeg fandt din side så nu går jeg igang med nissehuer til aber. Får kan jeg ellers finde opskrifter til div dyr og dukker. Kun strikke da jeg ikke hækler

    SvarSlet
  12. Ønsker dig god arbejdslyst :) Der findes flere steder....jeg ville nok bare google "strikkede dyr gratis opskrift" og gå på jagt :)

    SvarSlet
  13. Super fin. Har lige strikket den. Har du også lavet en opskrift til mini aben???

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Nej det har jeg ikke lavet endnu, men det kunne jeg da godt finde på, så måske dukker der en opskrift op her på bloggen inden jul....men jeg vil ikke love noget ;)

      Slet
  14. Tak for opskriften. Den er meget sødere en den man kan købe. Så jeg skal også i gang med at lave nogle.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have :) håber du er gået i gang nu ;)

      Slet
  15. Har du også en strikkeopskrift på hue til mellem aben

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har kun denne opskrift i strikket udgave - den er til aben på 20 cm, som nok er den de fleste har. Men måske skulle jeg lave en større også, men det bliver ikke før julen i år

      Slet

Læg meget gerne en kommentar - det gør mig så glad :)
Jeg svarer altid, hvis du har spørgsmål og som regel også på andre kommentarer - måske ikke lige med det samme, men ligeså snart jeg har tid

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.