fredag den 17. maj 2013

Strikket slips

Andreas med sit nye strikkede slips
Sidst i April skrev jeg et indlæg, om et ønske min søn havde - et hjemmestrikket slips. Det ønske måtte jeg selvfølgelig opfylde, så vi fik købt garn i den rigtige farve og jeg gik straks i gang.
Nu er slipset så haft sin debut. Andreas var til en fødselsdagsfest i lørdags og slipset skulle derfor tages i brug for første gang. Andreas er vældig glad for resultatet og det er selvfølgelig det vigtigste, for sådan nogle unge "mænd" ved godt hvad de vil have og hvad de ikke bryder sig om. Jeg tror faktisk han var lidt stolt over at han kunne sige til kammeraterne "at det har min mor strikket" til mig. Jeg fik allernådigst lov til at fotografere den unge mand, selvom han ikke ligefrem nød det.
Jeg har brugt denne opskrift som udgangspunkt, men jeg har ændret lidt på bredden i det smalle stykke og har valgt en anden måde at lave indtagningerne på. Men for at være helt ærlig, skal der ikke den "store" opskrift til at lave et slips. Det er et spørgsmål om hvor bredt man ønsker det og hvor langt.

Til slipset er der brugt et nøgle Catania fra Schachenmayr (det er merceriseret bomuld med en løbelængde på 125 m/50 g) i en navy blå color 0124
Jeg (og Andreas) ønskede det lidt stramt og fast. Derfor valgte jeg, at strikke slipset på en pind nr. 3
  • Jeg har slået 11 masker op ligesom i opskriften og strikket perlestrik ( 1 ret, 1 vrang )
  • Jeg har brugt et almindeligt slips til at måle længden efter og har også brugt det til, at måle hvor slipset skal begynde at blive smallere. 
  • Der er kun taget 4 masker ind i alt - det vil sige, der er 7 masker tilbage i det smalle stykke ( i opskriften er der taget ind, så der er 5 tilbage, det synes jeg personligt er for smalt)
  • Mine indtagninger er lavet i midten af slipset i stedet for i siderne. Det er også meget pænere og nemmere efter min mening. 
  • Indtagningerne er lavet over de 3 midterste masker på pinden - ved at tage 2 masker løs af på en gang som hvis der skulle strikkes vrang (de skal ikke strikkes), strikke 1 ret og derefter trække de to løse masker over den strikkede maske - der er nu taget 2 masker ind
Andreas' slips fik følgende mål: Strik med 11 masker indtil arbejdet måler ca 60 cm, derefter tages der 2 masker ind. Strik 5 pinde uden indtagning og tag på næste pind igen 2 masker ind - strik videre med de resterende 7 masker indtil det smalle stykke på slipset måler ca 80 cm.


Det strikkede slips på nært hold
Slipset er bundet med det, jeg kalder en dobbelt knude, men den kaldes åbentbart også en Kent-knude. Hvordan den bliver bundet, kan du se lige her. Inde på siden slipseknuder.dk findes der flere forskellige slipseknuder og vejledninger til, hvordan de bindes. 

Ung mand på vej til fest
 PS - vil lige fortælle at det er højeste mode lige nu med strikkede slips og flere store modehuse har dem i deres kollektioner - men de er bare ikke strikket med kærlighed fra en mor :)

16 kommentarer:

  1. Sejt med et strikket slips,kan da godt forstå din søn er stolt over hans mors arbejde,mon ikke der kommer flere ønsker i andre farver,catania er et fantastisk lækkert garn.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes også han ser ret sej ud ;) tror nu vi nøjes med et enkelt slips, med mindre ønsket er stort!

      Slet
  2. Han ligner jo en fotomodel! Virkelig sødt slips!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) - jeg synes også billederne er blevet gode (men jeg er også hans mor)

      Slet
  3. Hvor er det altså fedt, at en ung mand vil have et strikket slips! Oveni ser det godt ud!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er da ret sejt og også lidt sjovt :)

      Slet
  4. Først må jeg sige, sikke en flot fyr og slipset er da bare så smart :-) tænk at det er blevet modernet.. og fedt at kunne strikke til de store unger

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for de fine ord :) og det er dejligt også at kunne lave noget til Andreas :)

      Slet
  5. Hold da op en flot søn du har dig, han kunne da sagtens være model!

    Flot slips, måske man selv skulle forsøge sig med et til sønnen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ved nu ikke om han kunnne være model ;)men han har højden med sig, han nærmer sig de 2 meter, så jeg håber ikke han bliver ret meget højere

      Slet
  6. Så Flot en ung mand Andreas er blevet. Dejligt at han også kan bruge noget af sin mors flotte håndarbejde.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja han ser da meget godt ud, mon ikke der er et par pigehjerte, der banker derude ;) synes det var så sjovt, da han kom og spurgte om jeg ville strikke til ham :)

      Slet
  7. Det ble et flott slips! Jeg kom over din blogg da jeg googlet etter slips for jeg har også en ung herremann som har bedt mor om å strikke et slips til ham :-) vi får se hva det blir til :-)))

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) så må du da lave et slips, når han beder så pænt :)

      Slet
  8. Hej, jeg er lige gået i gang med det fine slips. Jeg har kun fået strikket ca. 15 cm og har lidt problemer med at det ruller sammen, så det bare bliver en lang pølse...Hvad gør jeg forkert? strikker jeg for stramt? Det garn jeg bruger er extrafine merino 120 (50g =120m) (100% uld). Håber du kan hjælpe:)
    Hilsen en nybegynder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror uldgarnet er for blødt. Jeg har brugt en forholdsvis tyk bomuld og den bliver lidt stiv i det, når man strikker og så er det selvfølgelig også vigtigt at strikker perlestrik. Håber du kan bruge mit svar :)

      Slet

Læg meget gerne en kommentar - det gør mig så glad :)
Jeg svarer altid, hvis du har spørgsmål og som regel også på andre kommentarer - måske ikke lige med det samme, men ligeså snart jeg har tid

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.