lørdag den 27. april 2013

Små hæklede kurve


Jeg havde lidt stofgarn tilbage, efter jeg havde hæklet måtten til badeværelset. Det var ikke meget, men jeg troede på, at der var nok til en lille kurv eller to. Jeg hæklede derfor to kurve samtidigt ved at begynde fra hver sin ende af det resterende garn. Enten kunne der blive til to ellers måtte jeg pille den ene op og kun lave en enkelt færdig. Jeg kunne lige akkurat få to små kurve ud af garnet. Der var ca. 25 cm tilbage af stofgarnet efter den sidste omgang på hver kurv. Jeg synes, de har en fin størrelse til småting og som du kan se, har jeg valgt, at bruge dem til vatrondeller og vatpinde. Hvis du skulle få lyst til at hækle dig et par kurve kommer min opskrift her.

Hæklet mini kurv
Stofgarn, zpagetti eller andet "garn" lavet ud af stof. (jeg har brugt stofgarn)
Hæklenål nr. 11,5 eller 12 ( jeg har brugt en 11,5)

1. Start med 6 fastmasker i en magisk ring
2. Der hækles 2 fastmasker i hver maske omgangen rundt = 12 masker i alt
3. Hækl 1 fastmaske i første og 2 fastmasker i næste - skiftevis omgangen rundt = 18 masker i alt
4. Hækl 2 fastmasker og 2 fastmasker i næste - skiftevis omgangen rundt = 24 masker afslut med en kæde maske
5. Lav en omgang, hvor der hækles i rundt kun i bageste maskeled.
6. Nu hækles der rundt igen gennem begge maskeled  5 omgange - eller til ønskede højde
Afslut med en kædemaske - klip garnet, træk igennem løkken.og hæft enderne.

Mine kurve fik målene: 12 cm i udvendig diameter (10 indvendig) og 7 cm i højden

21 kommentarer:

  1. Hvor er de fine, dejligt at få brugt alt garnet, så der ikke er rester man skal flytte rundt på :-). Så blev det jo til et helt badeværelsessæt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er dejligt, at der ikke er rester ;), så jeg er ganske tilfreds med "sættet"

      Slet
  2. Hvor er de fine, heldigt at garnet lige slog til ingen rester, det er jo dejligt

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja nogle gange kan det være fint med rester, men ikke lige her - så det er dejligt :)

      Slet
  3. Sådan ser det også smukt ud. Jeg havde jo forestillet mig en halvstor, men det ser super godt ud.

    Kh. Lis

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg havde faktisk en plan fra starten om en stor kurv til toiletruller, men da jeg kunne se, at der bestemt ikke var nok garn, måtte jeg jo finde på noget andet ;)

      Slet
  4. De er altså bare så fine ..
    Jeg må vist huske at se, om de har noget stofgarn i den lokale Brugs.

    SvarSlet
    Svar
    1. Efterhånden kan sådan noget stofgarn findes hos mange butikker, der også sælger almindeligt garn.

      Slet
  5. hvor er de altså fine :-) og passer jo perfekt til måtten ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det gør de nemlig Marion og det ser fint ud :)

      Slet
  6. De er rigtig fine :-) Jeg må vist have lavet et pat stykker af dem , jeg har jo også en "sjat" tilbage fra Datterens gulvtæppe i samme slags garn .
    tak for at dele opskrift :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have - de er hurtig lavet og så er det jo også dejligt, at få brugt resterne. Hvis det er til små ting, kan det være en god ide, at sætte et eller andet glas/dåse ned i - tænker jeg. Bare en ide':)

      Slet
  7. Hvor er de fine og det er dit tæppe bestemt også. En lækker farve, den må skabe liv på badeværelset :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) både kurve og tæppe pynter bestemt på badeværelset. Badeforhæng og håndklæder har jeg også i denne farve, så det er perfekt!

      Slet
  8. Jeg elsker ting hæklet i stofgarn - og er vild med den farve du har valgt - flot!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har først lige fået øjnene op for stofgarn - har da set det før og haft lyst, men først prøvet det nu. Tror ikke det er det sidste jeg laver ;)

      Slet
  9. hej! jeg forstår ikke helt hvad du mener i punkt 4, kan du evt. uddybe det lidt? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Håber du har fundet ud af det nu ....j
      Først hækler man 1 fastmaske i de to første masker, i den 3. maske tager man ud - dvs der hækles 2 fastmasker i den samme maske.

      Slet
  10. Hey.. super flotte ting du laver. Jeg forstår ikke lige punkt 5.. ved ikke om du kan forklare mig det?

    *5. Lav en omgang, hvor der hækles i rundt kun i bageste maskeled.*

    Mvh Susanne

    SvarSlet
    Svar
    1. En maske består af to led "tråde" og ved en almindelig maske stikker man gennem både den foreste og bageste maske på en gang. Når du skal hækle i den bageste stikker du nålen ned imellem de to led og hækler kun i den bageste "tråd". Prøv at gogle det - der findes mange steder med billeder hvor du kan se hvad det betyder.

      Slet
  11. Tak forstå fint nu, hvad du skrev 😀

    SvarSlet

Læg meget gerne en kommentar - det gør mig så glad :)
Jeg svarer altid, hvis du har spørgsmål og som regel også på andre kommentarer - måske ikke lige med det samme, men ligeså snart jeg har tid

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.