torsdag den 20. december 2012

Fortolkning af en rævestreg


Nu er jeg blevet færdig med min strikkede ræv. Jeg købte jo et kit til denne, da jeg var til marked i Horsens - den 1. december.
Det var lidt svært for mig, at komme rigtig igang med denne opskrift. For det første var jeg ikke helt sikker på, at der var garn nok med i det kit jeg havde købt. ( jeg vejede det hvide og der var 12 gram og i opskriften står der man skal bruge 20 gram) og det hvide garn var lidt tyndere end den brune og heller ikke helt rigtig, synes jeg. Det resulterede i, at jeg begyndte mindst 4 gange, men var ikke rigtig tilfreds.
Derfor fandt jeg noget garn, jeg havde på lager og valgte så, at strikke med en tråd af supersoft 100% uld og en tråd strømpegarn fra hjertegarn og samtidigt gå op på en pind nr. 4.
Endelig var jeg tilfreds - men jeg har også lavet nogen små ændringer i  opskriften undervejs.

  • Jeg startede med halen, men tog kun ud til 29 masker, istedet for de 32 der står i opskriften.
  • Derefter har jeg taget 6 masker ind, fordelt på den næste pind = 23 masker som jeg har strikket i rib.
  • Taget ud til 26 masker igen efter ribstykket.
  • Efter ribstykket har jeg strikket 75 ret riller.
  • Jeg har strikket selve hovedet i to farver, for at få et mere foxy udseende. Se diagram 
  • Efter snuden har jeg strikket med hvidt og afsluttet med en enkelt rille i den orangerøde inden jeg har lukket af.
  • Snuden er syet sammen i hver side, hvilket giver lidt mere hold på dyret.
  • Jeg har kun slået 12 masker op til ørene og jeg har afsluttet dem med en række knaphulsting syet med den orangerøde og har derefter hæklet en fastmaskekant.
  • Selve øjnene var jeg meget i tvivl om og prøvede forskellige knapper, men det blev altså de lidt mere fjollede (også fra lageret)




Jeg synes min ræv er blevet super sød og fræk og jeg er temmelig tilfreds med det endelige resultat.

Nu mangler jeg bare, at gøre sønnen flov, når jeg iklæder mig mine nye ræv - for som han sagde: Du skal da ikke selv gå med den, skal du?
Til det kan jeg kun svare: Jo det skal jeg og jeg vil gøre det med stolthed :) 

Tilføjelse 3.1.2013:
Jeg har fundet ud af, at Liselotte på
Slagt en hellig ko også har en version.
Den er strikket modsat fra hoved til hale og med mindre montering.
Tjek den ud her

18 kommentarer:

  1. Den er altså også bare fin.
    Lidt ærgerligt, at de ikke lægger garn nok i et strikke kit.
    God fornøjelse ud og handle iklædt fin frakke og rød ræv, så mangler du vist kun hatten for at være en af fruerne fra det bedre borgerskab. (tænk på: Kun en pige ).

    Kh. Lis

    SvarSlet
  2. Din ræv er ganske fin, sådan en kunne jeg også finde på at gå med. Min søn er ældre, han ville nok sige: "Hvis du er glad, så er jeg også glad".

    Ang. det m ed kittet, så er det ikke OK, der skal selvfølgelig være det garn med som der står som forbrug i opskriften og det skal være det garn der anbefales i opskriften. Garnet er som regel dyrt betalt i et kit.

    Jeg har selv prøvet noget lignende og da jeg havde købt kittet vejede jeg garnet og der var ikke de mængder, som stod i opskriften. Jeg sagde det i min garnbutik, hvor jeg havde købt det. Det blev afvist med at det måtte nok. Du kan læse den lykkelige slutning på min blog:

    http://strikkefryd.blogspot.dk/2011/01/rgelse-vendt-til-glde.html

    SvarSlet
  3. Sikke en dejlig ræv ')
    Det er ikke alt de unge mennesker syntes er sejt,
    Og slet ikke hvis de er deres forældre '))

    Yt.

    SvarSlet
  4. Hvor er din "pels" da blevet flot Super med dine ændringer

    ski da for træls der ikke er nok i dit kit

    hehe ja de kære børn er ikke altid enige i hva vi går og laver

    SvarSlet
  5. skøn og lækker ræv du der har lavet... synes din model er blevet rigtig skøn :-) OG det er meningen som mor her i livet at gøre sine sønner flove det gør jeg skam også tit he he :-)

    SvarSlet
  6. Hvor er den blevet fin. Hvis du tager den på 1.gang i det nye år, ja så vil jeg gerne "promenere" en tur med dig i Tørring, men jeg vil jo falde helt igennem, ved siden af dig, som kan bære "ræv"

    SvarSlet
  7. Nej hvor sjov ! det er da vist en anden fortolkning af at have en ræv om halsen ;o)
    Den er skøn !

    SvarSlet
  8. Tak for alle jeres dejlige kommentarer - ja det er lidt ærgerligt, når der ikke er nok garn i et kit, men jeg er glad for, at jeg strikkede i noget andet garn :)
    - og sønnen bliver nødt til at leve med hans lidt pinlige mor ;)

    SvarSlet
  9. Den er rigtig sød :) kunne være jeg skullengøre kunsten efter til vores lille i familien...

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - min er strikket i voksen størrelse, så måske skal du vælge en mindre pind og tyndere garn, samt mindre antal ret riller i selve længden

      Slet
  10. Det er da en skøn ræv, det skal vist afprøves, har to gavtyve (børnebørn) det kunne passe til.
    Hilsen Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja og længden kan jo reguleres efter behov og mønsteret kan også bruges til en kat, så der er mange muligheder.

      Slet
  11. Hvor er den da herlig og skøn blog du har, som jeg ser frem til at følge.

    SvarSlet
  12. Ej, hvor er den fin og fræk. Napper lige dine noter :-)
    De der plastikøjne har jeg da selv liggende....det giver jo et helt andet udtryk.
    Tak for linket .

    SvarSlet
  13. Du napper bare ;) Jeg synes også øjnene er ret skønne lige til denne ;)

    SvarSlet

Læg meget gerne en kommentar - det gør mig så glad :)
Jeg svarer altid, hvis du har spørgsmål og som regel også på andre kommentarer - måske ikke lige med det samme, men ligeså snart jeg har tid

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.