torsdag den 20. juni 2013

Æblekage

Æblekage serveret lun med som vi siger herhjemme - creme de la creme :)
Jeg bager ikke så tit kage, men jeg har da nogen favoritter. En af dem er nedenstående æblekage. Jeg har opskriften fra et tidligere arbejde, som jeg havde på en døgninstitution for unge engang. Æblekagen blev ofte bagt, fordi den var nem og vi tit havde æbler, der trængte til at blive spist. Så vidt jeg husker, blev der også nogle gange smidt andre frugter ned i dejen - lidt blommer og pærer, men det kan man jo forsøge sig lidt frem med. Jeg har nu altid kun bagt den med æbler herhjemme og jeg synes kombinationen med æbler, brun farin og kanel er rigtig god. Vi er ret glade for kagen herhjemme og de gæster, der har smagt den plejer også at rose kagen. Jeg synes også andre skal have glæde af opskriften, derfor har jeg skrevet opskriften ned her på bloggen til fri afbenyttelse :)

Æblekage

4 skrællede æbler i tern
185 g sukker
185 g brun farin
1 1/4 dl rapsolie
3 æg
360 g hvedemel
1 ½ tsk vanillesukker
1 ½ tsk kanel
1 ½ tsk bagepulver
3/4 tsk salt

Rør sukker, brun farin, æg og olie sammen i en skål
Bland mel med vanillesukker, kanel, bagepulver og salt - rør det i æggemassen
Vend æbletern i dejen og fordel dejen i en smurt raspdrysset springform.

Bag kagen i ved 180 grader i ca. 50 min

Serveres med cremefraiche smagt til med lidt vanillesukker, flødeskum eller lidt is.
Jeg bruger det jeg har i køleskabet - sidste gang blandede jeg lidt let cremefraiche med en 2 % græsk yoghurt og kom også en slat af noget Cheasy vanilje 0,1 % yougurt i - og smagte det tilsidst til med lidt sødemiddel og vaniljesukker/essens.

æblekage klar til bagning - ser ikke specielt lækkert ud, men det bliver den
Nogen vil nok mene, at æblekage hører efteråret til. Men jeg synes nu, den kan serveres på alle tider af året og æbler har vi næsten også altid i huset - hele året rundt. Kagen kan serveres lun, men den er ligeså god kold og den har faktisk godt af at stå og trække lidt. Den bliver heller ikke tør og kedelig og er også god flere dage efter den er bagt - hvis den da holder så længe ;)

12 kommentarer:

  1. Den lyder lækker :-).... hvis det ikke var så varmt ville jeg da få helt lyst til at bage den :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Heldigvis kan man gå ud og nyde det gode vejr, imens kagen passer sig selv i ovnen :-)

      Slet
  2. Tak for opskrift, jeg er også en af dem som kan spise æblekage året rundt, og din skal ihvertfald prøves :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Findes der mon nogle kager, man ikke kan spise hele året - det var bare en tanke jeg lige fik :-) :-)

      Slet
  3. Så er kagen i ovnen håber den bliver god :)
    Tak for din fristelse...

    SvarSlet
  4. Håber også den blev god og forhåbentlig faldt den i god smag :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du kan tro den smagte og den var god og anderledes end man plejer at få så vi tyv spiste et par gange af den inden jeg nåede at få dyppelsen lavet..
      Nu er noget af den kommet i fryseren. Har du erfaring med om den kan holde til det?

      Slet
    2. Det var da dejligt at læse :) Jeg har aldrig haft den i fryseren, men det tror jeg da bestemt, kagen kan klare.

      Slet
  5. Den ser super lækker ud. Jeg har straks gemt opskriften, det er ikke en slags æblekage jeg har set før. Tak for inspirationen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har heller ikke set opskriften andre steder - tror det er en gammel opskrift, som en eller anden i personalegruppen engang har haft med på arbejdet.

      Slet
  6. Mums, den skal da helt sikkert prøves ;)

    SvarSlet

Læg meget gerne en kommentar - det gør mig så glad :)
Jeg svarer altid, hvis du har spørgsmål og som regel også på andre kommentarer - måske ikke lige med det samme, men ligeså snart jeg har tid

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.