mandag den 1. september 2014

Vil du vide hvor gammel jeg er....


I går rundede jeg et skarpt hjørne. Jeg fyldte 50 år.....det kan jeg så ikke helt forstå, jo selvfølgelig med min fornuft og alt hvad der følger med den. Indeni føler jeg mig slet ikke så gammel og jeg har faktisk haft det svært med, at fortælle at jeg nu tilhører aldersgruppen 50+. Jeg har slet ikke haft lyst til at gøre noget ud af min fødselsdag i år og derfor havde jeg heller ikke inviteret nogle gæster i går. Jeg har også valgt, at jeg ikke ville fejre min fødselsdag med stor fest og masser af gæster - lige nu. Måske har jeg lyst til at holde en fest lidt senere, men det skal være fordi jeg har lyst og ikke fordi jeg føler mig forpligtet.

Jeg blev dog fejret lidt i går. Jeg blev vækket af mine store børn og min mand med fødselsdagssang - så det var dejligt.
Senere kom der lidt familie på besøg og da jeg havde hørt en lille fugl pippe, havde jeg indkøbt lidt kage i dagens anledning. Der kom også et vennepar forbi og om aftenen kikkede et par naboer også ind. Dagen var lige som jeg havde ønsket - uhøjtidelig og meget uforpligtende.

Bukketten jeg fik af min mand i går
Grunden til at jeg har det lidt svært med at forholde sig til min alder, tror jeg inderst inde på, har noget at gøre med, at jeg mistede min mor da hun kun var 55 år og nu nærmer den alder sig så mere og mere for mig.
Jeg husker meget tydeligt min mors 50 års fødselsdag og hvor hyggelig og festlig dagen var. To år efter fik hun kræft og efter 3 meget hårde år derefter, tabte hun desværre den kamp. Det var i 2001 først på året og samme år på min fødselsdag var jeg lige blevet opereret for brystkræft og måtte fejre min 37 års fødseldag på sygehuset. Jeg husker fornemmelse af afmagt, som var det i går og også de tanker jeg havde omkring fremtiden og de handlede blandt andet om, at jeg ikke på daværende tidspunkt troede, jeg ville opleve at blive 40 år.
Det nåede jeg heldigvis og min 40 års fødseldag blev fejret efter alle kunstens regler. Der var ingen 40 års krise, men i stedet en stor tror på fremtiden og jeg var meget taknemmelig og lykkelig kan jeg huske.
Jeg er stadig meget taknemmelig og jeg er som sådan ikke ked af at blive 50 - og jeg har tænkt rigtig meget over denne sætning på det sidste " hvad er alternativet". Heldigvis er jeg i live, har et godt liv, 2 skønne børn og en dejlig mand og så kan det da godt være, at jeg nu tilhører en ny aldersgruppe, har lidt flere rynker end for 10 år siden og har andre alderstegn. Men som Katrine sagde i går " mor du ligner en, der ikke er en dag over 49" så jeg er jo ikke rigtig 50 endnu ;)

23 kommentarer:

  1. Et stort tillykke med fødselsdagen :-) Vi er jo ikke ældre end vi selv gør os til, så nyd hver en dag uanset hvad der står på dåbsattesten. Om fødselsdag skal fejres eller ej er fuldstændig lige gyldigt, bare man gør det lige som man selv har lyst, og ikke fordi naboen gjorde det.

    SvarSlet
  2. Du får et KÆMPE STORT TILLYKKE fra mig....synes det lyder til at du havde en rigtig go´ dag., og er det ikke hovedsagen. Jeg kan sagtens følge dine tanker, og det gælder da om at følge sit hoved og hjerte og ikke alle andres. Endnu engang TILLYKKE.

    SvarSlet
  3. Hjertelig tillykke med den runde dag Aslaug, Nej det er ikke til at forstå at vi allerede er blevet 50 +, jeg har endda været det længe :-( ..... Heldigvis føles det ikke sådan inden under huden :-). Jeg plejer at sige at "alder og vægt er bare et tal"...... Jeg kan sørme godt forstå dine tanker omkring 50 års alderen, når du har denne sorg at bære på. Men jeg tror du vil synes ligesom jeg, at det er den bedste alder indtil videre :-) Vi kan tage den mere med ro, børnene er store og måske flyttet hjemmefra, vi kan gøre som vi har lyst til :-) - nyd det :-) Knus herfra
    Jette

    SvarSlet
  4. Hip hip HURRRAAAA. Stort TILLYKKE herfra

    SvarSlet
  5. Jeg holder ikke store fester, fordi jeg ikke kan overkomme det. Men jeg elsker at se folk i små portioner. Så er der plads til at nyde samværet.
    Og at nyde livet er vel det vigtigste? Glædes over hverdagen. Være sammen med venner, netværk, familie.
    Alt det du har med dig, giver sandelig grund til eftertanke.... mindfulness?
    Tillykke med de 50.... det er en god alder. Jeg er lige rykket et niveau op!

    SvarSlet
  6. Stort tillykke med den runde dag! Og hvor er det dejligt at det blev som du ønskede dig, og du fik nogle gode oplevelser. Jeg havde lige på samme måde for to år siden, da jeg skulle blive 40 (det kalder man nok 40 års krise ;o). Men jeg har mistet min søster da hun var 41 år gammel, så jeg havde præcis samme tanker og frygt ligesom dig... Det hjælper dog at komme på den anden side af datoen. Kh og de bedste ønsker herfra!

    SvarSlet
  7. Klog datter du har. Hun har jo fuldstændig ret.
    Tillykke med den nye "værdighed". Jeg har jo forlængst rundet det næste hjørne på den liste, så jeg kan fortælle dig at jeg syntes 50'erne var en skøn alder. Man er jo ikke ældre end man selv føler sig, og jeg følte mig bestemt ikke gammel. Bare mere sikker på mig selv end tidligere, og det var en rar fornemmelse.

    SvarSlet
  8. Stort tillykke med din fødselsdag. Jeg har aldrig haft det svært ved at blive ældre men jeg havde det osse lidt øv, det der med at blive 50. Men nu løber jeg meget stærkt mod det næste runde tal og det har jeg det helt fint med. Bare man har det gode humør og gode interesser. TILLYKKE !!!!

    SvarSlet
  9. Hjertelig tillykke med fødselsdagen! Gad vide, hvordan jeg selv vil have det med at blive 50 om ganske få år. 40 var ikke noget problem. Faktisk syntes jeg, det var rart, at få en 'voksen' alder ;)

    SvarSlet
  10. Kæmpestort tillykke med fødselsdagen. Hvor er det dejligt, du har holdt dagen lige, som du gerne ville have det.
    Det er efterhånden et stykke tid siden, jeg rundede 50; det havde jeg heldigvis ikke de store problemer med. Jeg ser tit på kvinder, der er ældre end mig, og som stadig er aktive og skønne at se på og tænker, nårh ja, det er jo egentlig ikke så galt at blive ældre

    SvarSlet
  11. Et stort tillykke med fødselsdagen, Aslaug. Det lyder som en helt fantastisk dag:-) Og jeg kan godt følge dine tanker, som også spøger lidt hos mig, selvom jeg prøver at skyde dem lidt væk. Jeg er 38 år, og min egen mor døde af kræft da hun kun var 40, så det er også en lidt svær alder at cirkle omkring. Men prøver at glæde mig over de år jeg har haft, de skønne børn og den dejlige mand, som jeg har, og så tænke positivt, at selvfølgelig behøves min mors skæbne ikke at blive min. Stort fødselsdagskram fra mig:-)

    SvarSlet
  12. Tillykke med din store dag. Du er ikke alene - næste fredag er det min tur. 50 er et stort tal, og jeg synes også det er mærkeligt. Men hver alder har noget positivt som de andre ikke har. Nu skal vi bare finde det!!!

    SvarSlet
  13. Livet sætter nogle dybe spor i os - kan godt forstå, hvis du ikke følte for at fejre din dag - og hvorfor egentlig holde noget vildt og stort, når lysten ikke er til det?!
    Synes det er super fint, at du gjorde præcis, som du ville - og fik den dag du ønskede! :-D

    Heldigvis kan man godt fylde 29 _rigtigt_ mange gange - så STORT tillykke med dagen i går.. :-))

    SvarSlet
  14. tillykke med det runde hjørne. Dejligt du blev fejret lige som du ønskede det.

    SvarSlet
  15. Hjertelig tillykke med de 50 år :o) Jeg rundede for snart 7 år siden - og det er ikke til at fatte. Underligt med alder - men egentlig siger det kun noget om, hvor mange år vi har været her på jorden. Man kan være ung som 70 årig, og gammel som 20 årig . Og vigtigt selvfølgelig, at man har det gode helbred :o)

    SvarSlet
  16. Også et tillykke herfra...og jeg har det sådan (lige nu) at jeg ikke skal holde flere store fester...jeg holdt en brunch da jeg blev 50...for 6 år siden og det var hyggeligt...men fremover bliver det gæster i små portioner :-)

    SvarSlet
  17. Jeg forstår udmærket dit fravalg af stor fest - de bedste fødselsdage er vel også dem der bliver lige som fødselaren ønsker...
    Et stort tillykke med i går, i dag og de år der kommer :)

    SvarSlet
  18. Et STORT tillykke med fødselsdagen!

    SvarSlet
  19. Jeg er heller ikke så glad for at holde store fester, så vi fejre os sammen med en lille portion i dag. Jeg forstår vist godt dine tanker, for i søndags var min første tanke (den har nok spøgt lidt i mit hoved): "Så overlevede jeg da mine forældre" . Min far blev 55 og min mor døde umiddelbart før sin 64 års fødselsdag, og det var bestemt alt for tidligt, de havde sikkert meget de skulle have nået at opleve. Jeg håber, at jeg når, at opleve rigtig meget, og så må man jo håbe på at blive ældre. Hvis jeg ikke havde levet de sidste par år, så havde jeg jo ikke mødt dig, og det ville jeg have været ked af.

    SvarSlet
  20. Hvor jeg elsker denne sætning: "Heldigvis er jeg i live, har et godt liv, 2 skønne børn og en dejlig mand" - det er så livsbekræftende <3
    Et stort TILLYKKE med de næsten-50-år. <3

    SvarSlet
  21. Er enig - dette indlæg er så livsbekræftende!! Og ja stort tillykke :)
    Håber du vil kigge forbi vores blog på sundesager.dk
    Knus Amalie

    SvarSlet
  22. Kæmpe stort tillykke til dig
    Kh Christina

    SvarSlet

Læg meget gerne en kommentar - det gør mig så glad :)
Jeg svarer altid, hvis du har spørgsmål og som regel også på andre kommentarer - måske ikke lige med det samme, men ligeså snart jeg har tid

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.